Woordenschat week 3: Het visuele kind

07 okt. 2024

Kinderboekenweek

Nu de Kinderboekenweek gestart is kunnen we het eens hebben over boeken en het voorlezen ervan. 

Dat is natuurlijk altijd goed voor het bevorderen van de woordenschat.

Wist je dat de meeste prentenboeken voor kinderen het beste aansluiten bij sociaal emotionele ontwikkeling en de interactie daarvan? 

En dat de rest van de prentenboeken vaak rekenen/tellen als uitgangspunt heeft? 

Ik heb altijd nog als wens om dat te gaan uitzoeken. Welke boeken horen bij welke doelen uit de lijst van SLO?

Rupsje nooit genoeg in iedergeval bij tijd; dagen van de week benoemen en tellen en getalbegrip.

Het afgebeelde fruit en in het bijzonder de augurk is nauwelijks te herkennen voor de kinderen en doet eigenlijk ook niet terzake. Want een rups eet immers geen augurk.

Hiermee komen we meteen bij het onderwerp van deze collumn. 

Hoe breid je eigenlijk je woordenschat uit. Is het voldoende om prentenboeken voor te lezen?

Nee dat weten we al lang. Geen nieuws dus.

 

Woordspinnen

Uitbreiden van woordenschat gaat door middel van woordspinnen. Woordspinnen zijn de belangrijkste starters voor het verkrijgen van een degelijke woordenschat. 

Op bijna alle scholen zie ik ze liggen. De leerkracht maakt ze zelf met de kinderen. 

Bijvoorbeeld: Wat hoort er allemaal bij de herfst?

De perfecte manier. Ik heb hier geen commentaar op. 

Of eigenlijk toch wel een klein beetje. :)

Kinderen zijn namelijk visueel ingesteld.

En al die woordspinnen bevatten geschreven woorden.

Woorden die kinderen niet kunnen lezen en die de hersenpan wellicht niet de nodige houvast bieden.

Het is goed dat kinderen weten dat woorden geschreven kunnen worden! roept dan iedereen.

Mee eens! 

Maar dat is dan weer een ander doel namelijk: grafemisch bewustzijn.

En we hadden het over de woordenschat.

 

Woordspinnen en kijkplaten

Gelukkig kan de hersenpan houvast krijgen door middel van foto's en afbeeldingen. 

Het is dus niet zo dat je een olifant in de klas moet halen om een kind te laten beseffen wat een olifant is. 

Leerkrachten in de onderbouw maken dus woordspinnen. Ik zeg je bij deze: Stop daar alsjeblieft mee.

Van oudsher hebben we in het kleuteronderwijs namelijk al woordspinnen in de vorm van kijkplaten.

Daar staan alle woorden op die passen bij een thema en die zijn afkomstig uit de Amsterdamse woordenlijst.

Mocht je niet weten wat dat laatste is google maar even.

Het is een heeeeeeeeuuuuule lange lijst.

en ja het is heeeeeeel erg verplicht om die te gebruiken.

 

Een lege kijkplaat?

Eigenlijk is het een goed idee! We starten met een lege kijkplaat. Niet alleen op het digibord maar ook geprint.

En daar moeten de kinderen dan iets opplakken.

Woorden waarvan zij denken dat die in de context horen.

Vroeger heette dat een flanelbord.

Elke keer plakte de leerkracht een plaatje op het flanelbord.

Je krijgt deze van mij. De lege plaat voor herfst en voor winter. Uiteraard maken we ze voor alle thema's.

En wat we dan precies gaan doen met die legen kijkplaat?

Zo spoedig mogelijk meer hierover!

 

liefs,

Simone

Woordenschat week 3: Het visuele kind

Inloggen

Onderbouwd Online werkt het beste in Google Chrome op een computer of tablet. We adviseren je om Google Chrome te installeren.

Wachtwoord vergeten