Woordenschat week 2: De logisch mathematische denker

02 okt. 2024

We kennen het wel. Van die cursussen die ons willen vertellen welke stappen we moeten ondernemen om tot een goed model te komen voor het aanbieden van woordenschat.

Ik doe er zelf trouwens ook aan mee want er zit veel goeds in deze cursussen/onderzoeken.

Vooral het meerdere keren aanbieden van een woord is van belang.

Alleen het meerdere keren benoemen van een woord is veelal niet voldoende.

En het aanbieden van losse woorden al evenmin. De context is van belang.

Aansluiten bij een competentie wel. 

We gaan de komende dagen kijken naar drie competenties en de gevolgen voor woordenschat.

 

We gaan eerst de logisch mathematische competentie onder de loep nemen.

Dit kind heeft vooral veel behoefte aan rekentaal.

De hoeveel vragen interesseren het het meest. De hoelang, de hoe duur en vul het allemaal maar in.

De kansen om dit kind te bereiken liggen dus ook op het rekengebied.

Onderstaand verhaaltje voldoet uitstekend aan de behoefte van deze kinderen.

Logische volgorde aanbrengen in een verhaal.

Ook kunnen deze kinderen zich bedenken wat er voorafgaande aan het verhaal is gebeurd en wat er achteraf nog kan gebeuren.

Wanneer er geen logica zit in een verhaaltje zijn deze kinderen direct van de wijs. Ook hebben zij goed in de gaten wat het begin, het midden en het einde is van een verhaal.

Zelf erger ik me wel eens aan boeken die aan het einde nog met een hoofdpersoon aankomen zetten om tot een verrassend plot te komen.

Heel vervelend.

Herkenbaar voor jou? Dan ben je waarschijnlijk een logische denker en ruim je je woorden ook op die manier op.

Maar het kan ook anders

Tot morgen

Woordenschat week 2: De logisch mathematische denker

Inloggen

Onderbouwd Online werkt het beste in Google Chrome op een computer of tablet. We adviseren je om Google Chrome te installeren.

Wachtwoord vergeten