SLO doelen versus Onderbouwdonline
20 mei 2025Ik krijg regelmatig de vraag van scholen of alle doelen die het SLO beschrijft voor jonge kinderen zijn opgenomen in Onderbouwdonline.
In dit nieuwsbericht laat ik zien hoe we de doelen van voorbereidend schrijven hebben behandeld.
Je moet je wel beseffen dat het niet nodig is om alle doelen van SLO letterlijk in je lesprogramma op te nemen als observatiedoel.
Het hoeft dus niet letterlijk te matchen.
Sommige doelen zijn ook onvoldoende concreet beschreven of komen op een andere plek weer terug zodat je dubbelingen krijgt.
Voorbereidend schrijven
Het betreft hier de doelen die behaald moeten zijn voor een goede overgang naar groep 3.
Dat betekent dus de C doelen.
1. Spelen met lettertekens benoemen en schrijven
Spelen met letterkennis hebben wij niet gebuikt bij het doel schrijven, maar bij letterkennis.
Het schrijven van letters hebben wij hier niet in opgenomen.
2. Schrijven van woorden met grote eenheden
Wij weten niet wat er wordt bedoeld met grote eenheden. Navraag bij SLO geeft ook geen duidelijkheid helaas. Als we erover nadenken kunnen ze bedoelen m-k-m woorden, maar het schrijven van deze woorden komt bij groep 3 pas later aan de orde. Wij vragen ons daarom ook af waarom we dat bij de kleuters al moeten observeren.
Dit doel hebben wij dus niet opgenomen in Onderbouwd. Wil jij dat wel? Bekijk dan hieronder het filmpje!
3. Tekenen en versieren van woorden
Ook dit doel hebben we niet opgenomen bij het doel tekenen omdat wij hier ook geen doorgaande lijn kunnen vinden richting groep 3. Wat we wel doen is letters kleien en versieren (Sinterklaas)
4. Schrijven met eigen grafische middelen
Ook hier is er voor ons onduidelijkheid wat betreft eigen grafische middelen. We hebben besloten dat we voldoende oefening aanbieden in ons onderdeel motoriek.
5. Ervaring opdoen met het schrijven van losse woorden en woordzinnen
Wij begrijpen hier het verschil niet tussen ervaring opdoen met het schrijven van losse woorden en het schrijven van woorden met grote eenheden. Daarnaast is het ervaring opdoen geen concreet gegeven definitie. Woordzinnen lijkt ons helemaal geen doel voor de kleuters.
We kunnen nog gaan overwegen om een aantal van de hier benoemde doelen op te nemen in het D- doel.
Ons D-doel is voor kinderen die meer aankunnen.
Wat misschien wel handig is, is dat kinderen hun eigen naam kunnen schijven.
Dat doel zal ik op laten nemen in ons systeem.
Tot zover de schrijfdoelen morgen gaan we ermee verder!
Tot morgen!
Simone