Ontdek de Rijmdoos!

05 jun. 2025

Visuele ondersteuning is belangrijk bij beginnende geletterdheid. In kleutergroepen zet je daarom vaak rijmplaatjes in: die laten kinderen op een speelse manier kennismaken met klanken, woorden en ritme (Mol & Bus, 2011). Wanneer kinderen onder een rijmplaatje ook het geschreven woord zien, leren ze het woord sneller visueel herkennen. Dat geldt extra wanneer het woord rijmt op woorden die ze al kennen. Dit is een voorbeeld van multimodale ondersteuning: door zowel beeld als tekst in te zetten, spreken we meerdere zintuigen tegelijk aan (Neuman & Wright, 2014). Zo versterken we niet alleen het geheugen, maar leggen we ook een duidelijke brug tussen gesproken en geschreven taal.
Daarnaast helpt deze combinatie kinderen een mentaal lexicon op te bouwen: dat is ons interne woordenboek en het is essentieel voor vlot leren lezen (Perfetti, 2007). Vooral kinderen met een taalachterstand of een meertalige achtergrond profiteren hiervan. Door onder het plaatje het woord te zetten, koppelen ze betekenis en klank makkelijker aan de geschreven vorm.
Kortom, het plaatsen van een woord onder een rijmplaatje is meer dan versiering: het is een bewezen didactisch middel dat het leesproces op jonge leeftijd ondersteunt en stimuleert.

Ik breng de rijmplaatjes uit onder onze nieuwe merknaam KleuterWijzer! Over dat merk ga ik jullie de komende tijd nog meer vertellen.

Maar voor Onderbouwd gebruikers is het Rijmpakket ook erg bruikbaar.

Ontdek de Rijmdoos!

Inloggen

Onderbouwd Online werkt het beste in Google Chrome op een computer of tablet. We adviseren je om Google Chrome te installeren.

Wachtwoord vergeten