Kindgesprekken? Voer jij ze?

04 dec. 2024

Kindgesprekken voeren is een grote pijler waar onderbouwd al jaren op rust. We onderkennen twee verschillende gesprekken. Cognitieve gesprekken en gesprekken die gaan over welbevinden. Beide gesprekken vallen bij de inspectie onder de noemer onderwijsbehoeften wat weer tot enige verwarring kan leiden. Ik ga proberen dit aan je uit te leggen vlak voor de kerstperiode. Dat leek me een leuk moment. Kun je het meteen testen op je huisgenoten tijdens het kerstdiner. Onderwijsbehoeftes ten aanzien van cognitieve doelen zijn leerdoelen die je jezelf hebt opgelegd of die door een ander zijn opgelegd om te bereiken. Dat is een belangrijk verschil overigens. Er zijn heel wat onderwijsvisies die prediken dat je alleen maar kunt leren wanneer je jezelf een doel stelt. Rudolf Steiner van de Vrije school was daar bijvoorbeeld een groot voorstander van. Een kind leert iets vanzelf als hij of zij daar aan toe is. Onzin beweerde Maria Montessori. Het kind moet een doel gesteld krijgen binnen een rijke leeromgeving en duidelijk materialen aangereikt krijgen waarmee een doel bereikt kan worden. En dan hebben we natuurlijk nog onze eigen Jan Ligthart die er voorstander van was dat kinderen zich niet gestraft voelen wanneer iets niet direct lukt. (Hij heeft trouwens ook aan de wieg gestaan van de wekelijkse vergaderingen die leerkrachten momenteel nog steeds doen). 

Tja vind er maar wat van. Hoe moet je je opstellen? Moet je een kind een doel geven of niet? Laten we stellen dat je wel het doel duidelijk mag maken aan kinderen. Daar kunnen we het allemaal over eens zijn.  Een doel dat haalbaar is voor het kind maar ook niet te eenvoudig mag zijn. Daar hebben we gelukkig in Onderbouwdonline een geweldige tool voor. Daarna breng je kinderen in contact met leeftijdsgenoten die van elkaar kunnen leren. Maar wie zoekt het passende materiaal bij hetgeen geleerd gaat worden. Doe jij dat als leerkracht of laat je kinderen zoeken in de kast naar passend materiaal? En tot slot ga je in gesprek met de kinderen of het doel is bereikt. Vind het kind zelf dat het doel is bereikt? Vinden de andere kinderen dat het doel is bereikt? Kunnen kinderen elkaar feedback geven? En op welke manier doen ze dat? Kunnen leerkrachten kinderen feedback geven of is dat te bedreigend? Veel leerkrachten vullen het leerlingvolgsysteem in wanneer de rapport tijd eraan komt. Je vult dan in wat je weet over het kind. Maar weet het kind dat zelf ook? Heb je wel tijd voor kindgesprekken? Want ja het kost veel tijd om in gesprek te gaan met kinderen! We gaan in deze laatste weken voor de kerstvakantie verder in op kindgesprekken. En ten aanzien van je kerstdiner zou je feedback kunnen vragen over je kerstversieringen, je gemaakte kerstdiner en je kerstoutfit. Ben benieuwd hoe een dergelijk gesprek gaat verlopen?1?  

Morgen:

De hartenpedagoog Jan Ligthart

Kindgesprekken? Voer jij ze?

Inloggen

Onderbouwd Online werkt het beste in Google Chrome op een computer of tablet. We adviseren je om Google Chrome te installeren.

Wachtwoord vergeten