Formatief of summatief?
03 mrt. 2023Zoals beloofd zal ik deze periode ingaan op het verschil tussen kinderen volgen en kinderen toetsen.
We trappen deze minicursus af met de volgende vraag:
Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?
Om een kleuter te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing: formatieve en summatieve toetsing.
Met toetsing wordt bekeken hoe een kind ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen.
Maar wat is het verschil tussen summatief en formatief toetsen en wanneer worden ze ingezet?
Summatief toetsen
Summatief toetsen is prestatiegericht en vaak gebonden aan een norm.
Ze hebben een hoog goed/fout gehalte en is vaak een momentopname.
Het kind wordt dan vergeleken met leeftijdsgenoten die op dat moment dezelfde toets maken.
Vaak is er sprake van een schoolnorm, een norm op bestuurs- of stichtingsniveau, maar het kan ook een landelijke norm zijn.
Formatief toetsen
Formatief toetsen is meer gericht op een ondersteuning van de leerling tijdens het leerproces.
Observaties en het stellen van open vragen zijn ook waardevolle methoden om formatief te toetsen. Hierdoor krijgt de leerkracht een duidelijk inzicht hoe het kind zich ontwikkelt.
De feedback die de leerkracht over het gemaakte werk geeft moet het kind verder doen ontwikkelen en weer een stapje verder brengen in het leerproces.
Daarbij weet het kind welke diepgang er wordt verwacht op een bepaald onderwerp. Door de formatieve manier van volgen is het kind in een eerder stadium met de lesstof bezig.
Kort samengevat
Bij summatief toetsen draait het voornamelijk om de norm en het goed of fout, terwijl het bij formatief toetsen vooral draait om de feedback die het kind tijdens of na spel ontvangt om verder te kunnen groeien.
Volgende week gaan we verder met deze minicursus.
Fijn weekend allemaal!
Simone