Formatief handelen

19 mrt. 2023

In deze minicursus gaan we eerst beter kijken naar formatief handelen.

Formatieve handelen wordt gebruikt om informatie te krijgen over het ontwikkelingsproces van het kind. Deze informatie heeft als doel sturing te kunnen geven (Bennett, 2011; Black & Wiliam, 2009). Dit is wat anders dan summatieve toetsen, die worden gebruikt als afsluiting of als conclusie van het leren (Kneyber & Sluijsmans, 2016). De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor ‘toetscultuur’ en het belang van ‘formatief toetsen’. 

Maar er is nogal wat verwarring over formatief handelen.

Deze week gaan we elke dag een misvatting over formatief handelen bespreken. 

Misvatting 1 

Bij formatief toetsen observeer je alleen en geef je geen beoordeling en mag je geen norm gebruiken

Een formatieve toets is bedoeld om kinderen, hoe jong ze ook zijn, inzicht te geven in waar zij staan in de ontwikkeling. Een beoordeling kan veel inzicht geven in waar een kind staat. Soms associëren we een beoordeling met summatief toetsen, maar dat is niet nodig: het belangrijkste is dat de formatieve beoordeling geen summatieve waarde heeft. 

Dat wil zeggen dat je niet zegt dat iets goed of fout is maar aangeeft waar het kind verbeterpunten of juist meer uitdaging nodig heeft, hoeveel hulp het kind daarbij wil/moet krijgen en op welke manier het kind deze wil ontvangen.

Binnen Onderbouwdonline wordt dit inzichtelijk gemaakt door het gebruik van de kleurcodes en de letter A,B,C of D.

Het blijft echter wel belangrijk om effectieve feedback en feedforward te geven: een kind moet weten waar hij of zij staat én wat handige vervolgstappen zijn, met als doel het kind vertrouwen te geven op een succesvolle ontwikkeling.

Formatief handelen

Inloggen

Onderbouwd Online werkt het beste in Google Chrome op een computer of tablet. We adviseren je om Google Chrome te installeren.

Wachtwoord vergeten