De schrijfdoelen versus fonemisch en grafemisch bewustzijn
21 mei 2025De schrijfdoelen kunnen we onder verdelen in twee doelen.
1. De motorische kant van het schrijven. Is het kind in staat om een pen te hanteren en heft het voldoende kracht in de handen?
2. De betekenisgerichte kant van het schrijven. Is het kind zich bewust dat schrijven van lettertekens (grafemen) te maken heeft met klanken (fonemen)
Met andere woorden: beseft een kind zich dat alles wat je uitspreekt ook opgeschreven kan worden.
Nu moeten we oppassen dat we deze twee zaken niet door elkaar halen. Wanneer een kind motorisch niet in staat is letters te schrijven maar zich cognitief wel bewust is dat letters met klanken corresponderen dan moet je ervoor zorgen dat deze twee ontwikkelingen niet als een doel worden gezien.
Vandaar dat wij het volgende hebben gedaan.
Schrijfmotoriek is een doel dat staat bij motoriek. Hier wordt het kind gevolgd in de motorische ontwikkeling en de oog handcoordinatie rondom het kunnen schrijven in algemene zin.
Ik zal de leerkaart hieronder plaatsen zodat je het verschil kunt zien.
Wat betreft fonemisch en grafemisch bewustzijn vind ik dat we erg veel aandacht besteden aan dat onderdeel met de hak-en plakapen en Arie de lettekanarie
Zoals je gisteren hebt kunnen lezen eist SLO nogal wat meer van de kleuters.
Namelijk het schrijven van woorden.
We hebben deze voor je toegevoegd bij het D doel.
Suces ermee allemaal en een fijne wekdag!