Aanbod en observatie: rijmen
14 jan. 2024Rijmen is een doel dat valt onder het domein fonemisch bewustzijn en klanken. Als alle kinderen in je groep het doel goed beheersen geef je een goede start voor het leren lezen in groep 3. En daarmee natuurlijk ook de rest van de leesontwikkeling.
Een goed idee om eens dieper te gaan kijken naar dit belangrijke doel.
Rijmen is niet logisch
Niet alle kinderen begrijpen het rijmen in een keer. Het rijmen is in eerste instantie ook niet logisch. Een kip hoort bij een haan. Terwijl met het rijmen een haan bij een maan hoort en een kip bij een wip.
Visualiseer het rijmen
Bij rijmen is de rijmuitgang van een woord hetzelfde. Door kinderen daarop te wijzen en het woord te combineren met een afbeelding wordt het rijmen duidelijker voor veel kinderen.
Passief rijmen
Binnen het rijmen zijn twee niveaus van vaardigheid te onderscheiden, namelijk passief en actief rijmen. Bij passief rijmen moet een leerling kunnen bepalen of twee woorden wel of niet op elkaar rijmen. Om kinderen bewust te maken van rijm, is het belangrijk rijmpjes en versjes voor te lezen.
Ook door de ouders thuis!
Actief rijmen
Bij actief rijmen moet de leerling zelf een rijmwoord kunnen bedenken bij een gegeven woord.
Het observatiemoment van rijmen.
Om het ontwikkelingsniveau te bepalen van de kinderen ten aanzien van het rijmen sluiten wij in dit geval de hoeken uit. Die vinden we het minst geschikt om dit doel te observeren.
Wil je deze uitleg bewaren?
Download deze pagina door hieronder de button te openen!